שלום לכולם.
קיבלתי הזמנה ממיכל להשתתף בבלוג, ואני שמחה על ההזדמנות לתת קצת רקע תיאורטי להתנהלות שלנו בגן.
למי שטרם שמע, זכיתי לקבל את ההכשרה שלי כגננת בגן נפלא בקליפורניה שעבד בגישה הנקראת:
Play Based Learning, שם נחשפתי ולמדתי על החשיבות הגדולה של למידה דרך משחק, ועד כמה המשחק החברתי חשוב להתפתחות התקינה של הילדים בכל התחומים (רגשי, קוגניטיבי, וחברתי).
בבסיס הפילוסופיה עומדת ההנחה, שילדים לומדים בצורה הטובה והמשמעותית ביותר דרך אנטראקציה ישירה עם העולם הפיזי, ודרך משחק עם ילדים אחרים. למידה דרך משחק היא מטיבעה אקטיבית והתנסותית, ואיננה חזרה על דברים שמישהו אחר לימד.
בשנים הראשונות לחיים, הילדים חוקרים את העולם שסובב אותם באמצעות החושים (מגע, טעם, שמיעה, ריח, ראיה). כאשר הם משחקים בדברים מוחשיים כמו קוביות, הם לומדים על הגדלים השונים, על הצורה, הצבע, ועל היחס בין הקוביות השונות. עם הזמן, הם לומדים להשתמש בחפץ אחד על מנת לסמל משהו אחר- למשל ישחקו במקל ארוך כאילו היה אוירון. בהדרגה הם ילמדו להשתמש יותר ויותר במילים שמסמלות רעיונות או תחושות שהם רוצים לבטא, כך יפתחו וישכללו את החשיבה הסימבולית. ההתפתחות המרגשת הזאת בחשיבה הסימבולית קורית בשנות הילדות המוקדמות, היא חיונית להתפתחות תקינה, והיא מתרחשת תוך כדי שילדים משחקים.
המשחק נותן את הבסיס ללמידה "אקדמית" בהמשך. תוך כדי משחק, הילדים מתרגלים חשיבה וביטוי סימבולים, דבר שמכין אותם ללמידה של אותיות ומספרים (שהם בעצם סמלים מורכבים יותר של צלילים ומושגים מספריים).
כאשר ילדים משחקים, הם לומדים לחקור בעצמם, לפתור בעיות, לשאול שאלות. הם הופכים אחראים ללמידה של עצמם, ולא מפחדים לנסות רעיונות מקוריים שלהם.
המטרה שלנו כמבוגרים, היא לעזור לילדים להפוך ללומדים עצמאיים, סקרנים ובעלי ביטחון עצמי. זה בא לידי ביטוי בכל תחומי ההתפתחות- החברתי, הרגשי, הקוגניטיבי והפיזי.
הפעילויות שאנחנו מקימות בגן, האופן שבו אנחנו מארגנות את הסביבה הפיזית, בוחרות צעצועים/ חומרים, זמן המשחק החופשי שאנחנו מאפשרות במשך היום, והאופן שבו אנחנו מדברות עם הילדים, כולם מכוונים לשרת את אותן מטרות שהזכרתי למעלה, וליצור מרחב בטוח ללמידה התנסותית, חוויתית, וחברתית.
"אז בפעם הבאה שתראו אותי משחקת בגן, אני מקווה שלא תחשבו שאני 'סתם משחקת'. אני לומדת תוך כדי משחק. אני לומדת על משקל וצורות, אני לומדת להביע את עצמי ולהיות יצירתית. כשאני משחקת אני מתרגלת פיתרון בעיות, ולומדת איך להתרכז. ובאופן כללי, כשאני משחקת אני לומדת להנות ולהצליח בעבודתי. אני מתכונננת לעתיד. היום אני ילדה והעבודה שלי היא המשחק".
מבוסס על:
Diane Trister Dodge, Laura Jean Colker, & Cate Heroman, The Creative Curriculum for Preschoo
קיבלתי הזמנה ממיכל להשתתף בבלוג, ואני שמחה על ההזדמנות לתת קצת רקע תיאורטי להתנהלות שלנו בגן.
למי שטרם שמע, זכיתי לקבל את ההכשרה שלי כגננת בגן נפלא בקליפורניה שעבד בגישה הנקראת:
Play Based Learning, שם נחשפתי ולמדתי על החשיבות הגדולה של למידה דרך משחק, ועד כמה המשחק החברתי חשוב להתפתחות התקינה של הילדים בכל התחומים (רגשי, קוגניטיבי, וחברתי).
בבסיס הפילוסופיה עומדת ההנחה, שילדים לומדים בצורה הטובה והמשמעותית ביותר דרך אנטראקציה ישירה עם העולם הפיזי, ודרך משחק עם ילדים אחרים. למידה דרך משחק היא מטיבעה אקטיבית והתנסותית, ואיננה חזרה על דברים שמישהו אחר לימד.
בשנים הראשונות לחיים, הילדים חוקרים את העולם שסובב אותם באמצעות החושים (מגע, טעם, שמיעה, ריח, ראיה). כאשר הם משחקים בדברים מוחשיים כמו קוביות, הם לומדים על הגדלים השונים, על הצורה, הצבע, ועל היחס בין הקוביות השונות. עם הזמן, הם לומדים להשתמש בחפץ אחד על מנת לסמל משהו אחר- למשל ישחקו במקל ארוך כאילו היה אוירון. בהדרגה הם ילמדו להשתמש יותר ויותר במילים שמסמלות רעיונות או תחושות שהם רוצים לבטא, כך יפתחו וישכללו את החשיבה הסימבולית. ההתפתחות המרגשת הזאת בחשיבה הסימבולית קורית בשנות הילדות המוקדמות, היא חיונית להתפתחות תקינה, והיא מתרחשת תוך כדי שילדים משחקים.
המשחק נותן את הבסיס ללמידה "אקדמית" בהמשך. תוך כדי משחק, הילדים מתרגלים חשיבה וביטוי סימבולים, דבר שמכין אותם ללמידה של אותיות ומספרים (שהם בעצם סמלים מורכבים יותר של צלילים ומושגים מספריים).
כאשר ילדים משחקים, הם לומדים לחקור בעצמם, לפתור בעיות, לשאול שאלות. הם הופכים אחראים ללמידה של עצמם, ולא מפחדים לנסות רעיונות מקוריים שלהם.
המטרה שלנו כמבוגרים, היא לעזור לילדים להפוך ללומדים עצמאיים, סקרנים ובעלי ביטחון עצמי. זה בא לידי ביטוי בכל תחומי ההתפתחות- החברתי, הרגשי, הקוגניטיבי והפיזי.
הפעילויות שאנחנו מקימות בגן, האופן שבו אנחנו מארגנות את הסביבה הפיזית, בוחרות צעצועים/ חומרים, זמן המשחק החופשי שאנחנו מאפשרות במשך היום, והאופן שבו אנחנו מדברות עם הילדים, כולם מכוונים לשרת את אותן מטרות שהזכרתי למעלה, וליצור מרחב בטוח ללמידה התנסותית, חוויתית, וחברתית.
"אז בפעם הבאה שתראו אותי משחקת בגן, אני מקווה שלא תחשבו שאני 'סתם משחקת'. אני לומדת תוך כדי משחק. אני לומדת על משקל וצורות, אני לומדת להביע את עצמי ולהיות יצירתית. כשאני משחקת אני מתרגלת פיתרון בעיות, ולומדת איך להתרכז. ובאופן כללי, כשאני משחקת אני לומדת להנות ולהצליח בעבודתי. אני מתכונננת לעתיד. היום אני ילדה והעבודה שלי היא המשחק".
מבוסס על:
Diane Trister Dodge, Laura Jean Colker, & Cate Heroman, The Creative Curriculum for Preschoo
No comments:
Post a Comment